First day in LA

Life in Santa Monica / Permalink / 0
Godmorgon!!!!

Jag har anlänt i LA och Santa Monica, safe and sound! Förvånade mig själv med hur pigg jag höll mig hela dagen och kvällen. Vi var ute till typ 11.30pm, åt middag och drack drinkar. Men jag somnade sedan innan jag hunnit lägga huvudet på kudden. Vaknade nu för en stund sedan (6.30am) och har kissat och är hungrig. Vi tänkte äta frukost på Starbucks här på gatan och sedan fixa lite mobilabonnemang och kanske ett bakkonto.

Min avresa mot LA inleddes med en jätteaggressiv och rasistisk och dum man i tågvagnen mot Arlanda som fick mig att inte ens våga sörja mina farväl ifall han skulle attackera mig haha. Han blev avslängd i Hudiksvall men då var jag mest för trött för att känna efter, och resan fortsatte till Arlanda och sedan en timme försenad från Stockholm till LA. Tillslut var jag framme och jäklarns vilken kö genom tullen. Men mest chockad blev jag över kön från bagage-utlämningen till "Exit".

Skulle landat 12 men var nog inte vid lägenheten förrän 3.30pm kanske och stötte på min roomie Susanna precis utanför porten. Hon hade varit och köpt mat som vi åt medan vi började lära känna varandra. Lägenheten som vi bor i just nu är liten och smidig och jag fick det stora sovrummet eftersom jag ska bo här längre. Den är egentligen inte så hemtrevlig och ombonad och fräsch, men den funkar absolut superbra! Det känns inte som att många amerikanska boenden är så väldigt mysiga, mer enkla. Och det DOFTAR USA här!!! Känner igen doften från min tid i Connecticut/New York. Jag kan också tillägga att det redan är kaos i mitt rum.

Efter lunchen bytte vi om gick ner för att titta på stranden och Santa Monica Pier. Jag tyckte att stranden i Miami var stor och lång och bred.... men stranden i Santa Monica - DEN är stor och lång och bred!!!!
Vet inte hur länge vi traskade längs strandpromenaden för att komma till Pieren och då var vi ändå rätt nära tyckte vi först. Tog ett varv där på Pieren, tänkte ta en drink innan hemfärd men när vi i kön till en Sangria frågade om klockan (båda hade lämnat mobiler och klockor hemma) insåg vi att vi fick lov att skynda hem istället för att hinna till det bokade bordet i LA.

Nu måste jag göra farmor besviken och berätta att vi faktiskt tog en Uber till LA. Och HUR smidigt var inte det!! Okej inte jättesmidigt eftersom vi tappade nätet när vi klev ut ur lägenheten och inte lyckades hitta bilen, men det löste sig tillslut och vi åkte med en trevlig kille som var 25% svensk som berättade lite om olika områden runt LA och var man helst vill bo och andra rooftops att besöka som ligger närmare oss i Santa Monica. Han pekade ut hotellet där Whitney Houston tog självmord, och hotellet där Pretty Woman spelades in. Haha, bättre än en betald guidad tur nästan! Han hjälpte oss dessutom att ringa till resturangen och meddela att vi skulle bli sena, eftersom att det skulle bli väldig dyrt för oss att rigna från våra svenska simkort.

På vägen tillbaka hem tog vi också en Uber som vi delade med 2 andra och jag ÄLSKAR konceptet verkligen! Först plockade bilen upp oss och sedan ett par, en rysk man och hans flickvän från kina som pluggar på Columbia(!) i New York och som också varit utbytesstudent i Uppsala!! Vilket roligt sätt att träffa människor och utbyta historier på! Dessutom billigare än taxi. Men självklart är vi försiktiga farmor!!

Tog hissen upp till rooftopet på Wilshire Hotel och njöt av en god och trevlig middag och ett par Mojitos!